Å
kunne lese omfatter både å kunne finne informasjon i ulike tekster, å lære fag
og å oppleve og forstå resonnementer og framstillinger i et bredt spekter av
tekstformer.
(Kunnskapsdepartementet, 2006)
i
Dette viser at det å lese i skolesammenheng har mange ulike formål. Jeg ser det derfor som
avgjørende at elever får innsikt i ulike strategier for lesing. Bruk av
lesestrategier er også synlig i Kunnskapsløftet. Det er nedfelt i kompetansemål
etter andre, fjerde, syvende og tiende trinn at elever skal bruke
lesestrategier. Kompetansemålene kan du finne her. i
Når vi som lesere er ute etter å lære noe spesifikt gjennom å lese en tekst, er det ofte snakk om en faglig tekst. Jeg vil derfor ta utgangspunkt i fagtekster i innleggene videre. Det er likevel ikke bare i lesing av fagtekster at lesestrategier kan være hensiktsmessige å ta i bruk. En del av strategiene jeg kommer til å presentere videre, vil også kunne brukes på skjønnlitterære tekster, spesielt strategier som hjelper elever til å huske teksten og til å forstå handlingen i teksten. Jeg vil likevel fokusere på lesing av fagtekster, siden det å lese for å lære er så viktig i norsk skole, så vel som i det norske samfunnet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar