De strategiene jeg presenterer på plakatene, er strategier som ikke behøver mye introduksjon, og de er ikke knyttet til spesifikke lesestrategiprogrammer. Dette gjør at de kan brukes uavhengig av andre metoder eller programmer. En viss introduksjon og modellering av strategiene vil selvsagt være svært nyttig ved bruken av plakatene. Ordet modellering er her brukt for å vise til hvordan læreren forklarer en strategi, og deretter selv bruker strategien foran elevene for å vise hvordan det kan gjøres. Denne bruken av ordet modellering kommer fra Roe (2008). Plakatene er utformet med kort, forklarende tekst slik at elever også skal kunne bruke dem også på egenhånd.
I de tre neste innleggene vil jeg presentere strategier jeg har valgt innenfor de tre stadiene i leseprosessen. Jeg har valgt ut kun noen få, og det er flere å finne i faglitteraturen. Er du interessert i å lese mer, anbefaler jeg å se på bøkene jeg har i litteraturlisten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar