søndag 1. april 2012

Tre lesefaser

Jeg har valgt å bruke en inndeling av lesestrategier i tre faser i mitt arbeid med denne bloggen, og på plakatene som jeg har laget. Dette gjenspeiler slik lesestrategier er presentert i faglitteraturen. Når det skrives om lesestrategier i faglitteratur, er de ulike strategiene delt inn i før lesing, under lesing og etter lesing. Roe (2008), Brevik og Gunnulfsen (2011), Kulbrandstad (2003) og Mortensen-Buan (2006) bruker alle en slik inndeling i tre faser. Jeg ser at en inndeling i tre faser kan være hensiktsmessig, da det blir tydelig hvilke strategier som kan benyttes når. Altså kan spesifikke strategier knyttes opp mot et tidsperspektiv med før man leser, mens man leser og etter man har lest. Ved bruk av plakatene med elever, kan tidsperspektivet vises ved å legge mindre versjoner av plakatene sammen med teksten eleven skal lese på et bord i følgende formasjon.



De strategiene jeg presenterer på plakatene, er strategier som ikke behøver mye introduksjon, og de er ikke knyttet til spesifikke lesestrategiprogrammer. Dette gjør at de kan brukes uavhengig av andre metoder eller programmer. En viss introduksjon og modellering av strategiene vil selvsagt være svært nyttig ved bruken av plakatene. Ordet modellering er her brukt for å vise til hvordan læreren forklarer en strategi, og deretter selv bruker strategien foran elevene for å vise hvordan det kan gjøres. Denne bruken av ordet modellering kommer fra Roe (2008). Plakatene er utformet med kort, forklarende tekst slik at elever også skal kunne bruke dem også på egenhånd.

I de tre neste innleggene vil jeg presentere strategier jeg har valgt innenfor de tre stadiene i leseprosessen. Jeg har valgt ut kun noen få, og det er flere å finne i faglitteraturen. Er du interessert i å lese mer, anbefaler jeg å se på bøkene jeg har
i litteraturlisten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar