søndag 1. april 2012
Under lesing
Den første strategien jeg har valgt å sette på plakaten for lesefasen, er en av de viktigste. Den handler om å overvåke egen lesing. Roe (2008) mener at å overvåke egen lesing kan være både den mest omfattende og viktigste lesestrategien. Hun forteller at den er nært knyttet til metakognisjon, og at den fungerer som en slags kvalitetskontroll for hele leseforståelsen. Kort sagt handler det om hvorvidt eleven selv forstår det når han eller hun støter på problemer med forståelsen av en tekst. Når eleven støter på et problem, må han eller hun også sette i gang tiltak for å bedre forståelsen. Slike tiltak kan være svært varierte, og jeg har derfor ikke tatt med eksempler på disse på plakaten. Det kan derfor være nødvendig å lære elever om ulike tiltak for å bedre forståelsen når de støter på problemer i en tekst.
De to siste strategiene jeg har valgt i denne fasen handler om å notere og trekke ut viktig informasjon. Roe (2008) skriver at en god leser må kunne trekke ut viktig informasjon fra en tekst, og finne ut hva som er det mest sentrale i teksten. Hun mener at ved å notere mens man leser, kan man også i ettertid se tilbake på notatene og huske bedre hva teksten handlet om. Å oppsummere deler av det man har lest vil også være til hjelp for å huske innholdet i teksten. Ved en slik oppsummering kan eleven også finne aspekter eller sammenhenger ved teksten som de ikke har forstått. Jeg vil derfor også si at oppsummering av teksten underveis er en type overvåkningsstrategi.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar